Min hemsida hittar du på: www.kärnkraften.se
För tjugo år sedan skrev jag en dikt, Du.., som publicerades i en antologi för och av unga. Tio år senare dök den dikten upp på nätet, till min stora förvåning, förtjusning och förskräckelse. Nu har det gått ytterligare tio år, och jag har inte bara vant mig vid tanken på att mina ord vandrar omkring utan att jag styr över det, jag är glad över det. Tänk att någon kan finna glädje i något som jag skrivit, kanske ha nytta av det på något sätt.

måndag 26 februari 2007

Du...

Får jag gömma några drömmar hos dej?
Några naiva och vackra
som andra kanske skrattar åt.
Jag vill låta dom bo
längst inne i dej.

Får jag dansa klumpigt
och sjunga falskt för dej
en solig dag
när hjärtat spränger i bröstet?
Se inte till reflexerna,
upplev källan!

Får jag vara i din värme
och långsamt mjukna
när själen blivit lite frostbiten
Håll om mej
tills jag ler igen!

Får jag slösa min kärlek på dej?
Får jag skratta, krama, sjunga, gråta
och dansa av kärlek
utan att du blir rädd?
Jag vill se dej i ögonen
och låta ett leende
berätta att jag älskar dej!

Etiketter:

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej!
Jag har använt din dikt Du... i vårt brölloppsprogram. Hoppas detta var OK med dig! Jag älskar din dikt!

Sofia

7 juni 2007 kl. 07:42  
Blogger Sigrid sa...

absolut! Jag blir jätteglad om mina ord kan komma till användning, slit dem med hälsan! Och lycka till med bröllopet!
/sigrid

7 juni 2007 kl. 16:41  
Blogger Annie sa...

Hejsan!
dikten är super fin!!! när skrevs den här??? får jag använda den i ett arbete i skolan ???

30 januari 2008 kl. 18:17  
Anonymous Anonym sa...

Hej Sigrid!
Vi gifter oss om 4 veckor nere vid havet med en vigselförättare, med cello innan vigseln och med massor av vänner och släkt.

En familjemedlem kommer läsa dikten DU strax innan själva ceremonin. Den är så underbart vacker, tack för dina ord, de beskriver hur vi känt och känner varje dag i 7 års tid.... Vad roligt och vackert det är att älska!
/ lyckligt par

26 juli 2008 kl. 15:45  
Anonymous Lena sa...

Vilka fantastiskt vackra ord. Jag ska läsa dessa på min dotters bröllop och hoppas att jag klarar det utan att tårarna skymmer texten. Så fin.

22 mars 2011 kl. 17:20  
Blogger Unknown sa...

Helt underbar :D

6 januari 2014 kl. 00:50  
Blogger Maria sa...

En av de vackraste dikterna om kärlek. Har använt den i ett av mina blogginlägg i samband med en bröllopsfotografering. Självfallet har jag länkat hit till din sida. :)

26 juli 2015 kl. 22:16  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida